Technologia zmieniła prawie każdy aspekt naszego życia, a teraz wydaje się, że systemy edukacyjne na całym świecie wymagają aktualizacji.

Edukatorzy wykorzystują rewolucję cyfrową i przyjmują nowe technologie, aby pomóc uczniom w osiągnięciu ich pełnego potencjału, ale czy są w stanie dostosować się wystarczająco szybko, aby przygotować dzieci do zmieniającej się przyszłości pracy?

Rosnąca rola techniki w salach lekcyjnych

Todayâs infographic z Best Education Degrees bada różne sposoby, w jaki technologia przekształca klasy i zakłóca edukację, jak wiemy.

Następne pokolenie

Chociaż niektórzy mogą postrzegać technologię jako wszechobecną, dla młodszych pokoleń jest ona wszechobecna.

Dzieci i młodzież stanowią jedną trzecią wszystkich internautów, nic więc dziwnego, że są bardziej hiperłączni i inteligentni cyfrowo niż ich rodzice.

Połączenie zmieniających się potrzeb edukacyjnych dzieci z bardziej niepewną przyszłością pracy oznacza, że aktualizacja tego, czego dzieci się uczą i jak się tego uczą, stała się kluczową kwestią dla szkół i uczelni, ale co powinno być traktowane priorytetowo?

Sale lekcyjne 2.0

W ankiecie przeprowadzonej wśród 1400 edukatorów większość z nich twierdzi, że wierzy, iż klasy przyszłości będą koncentrować się na samodzielnej i spersonalizowanej nauce.

Takie skoncentrowane na uczniu podejście pozwoliłoby dzieciom na wybór własnego tempa i celów edukacyjnych opartych na indywidualnych zainteresowaniach, a wszystkie z nich mogłyby kierować się sztuczną inteligencją, chatbotami i nauką opartą na wideo.

Sztuczna Inteligencja

Sztuczna inteligencja w edukacji zazwyczaj koncentruje się na identyfikacji tego, co uczeń robi lub nie wie, a następnie opracowaniu spersonalizowanych programów nauczania dla każdego ucznia.

Platforma do nauki języków obcych Duolingo napędzana przez SI jest jedną z najczęściej pobieranych aplikacji edukacyjnych na świecie, z ponad 50 milionami instalacji w 2018 roku. Platforma w pojedynkę rzuca wyzwanie pojęciu tradycyjnej nauki, a badania pokazują, że spędzenie zaledwie 34 godzin na aplikacji równa się cały semestr edukacji językowej na uczelni.

Zastosowania w edukacji napędzane przez sztuczną inteligencję są jeszcze w powijakach, ale sukces Duolingo pokazuje potencjał wzrostu w tym sektorze. Oczekuje się, że do 2025 r. rodzący się rynek SI w edukacji osiągnie 6 mld USD. Ponad połowa z nich będzie pochodzić z Chin i Stanów Zjednoczonych, przy czym Chiny będą wiodły prym na świecie.

Chatboty

Chatboty szybko stają się również podstawowym narzędziem w edukacji następnej generacji. Zaprojektowane w celu uproszczenia interakcji między studentem a komputerem, chatboty zapewniają szeroki zakres korzyści, w tym:

Ta innowacyjna technologia uzbraja pedagogów w nowe strategie bardziej zaangażowanej nauki, jednocześnie zmniejszając ich obciążenie pracą.

Nauka wideo

Chociaż uczenie się za pomocą wideo niekoniecznie musi być uważane za innowacyjne, jak sztuczna inteligencja czy czaty, 98% pedagogów postrzega je jako istotny składnik spersonalizowanych doświadczeń edukacyjnych. Większość instytucji podaje, że w jakiś sposób włącza wideo do swoich programów nauczania, ale jeszcze większe zapotrzebowanie na uczenie się za pomocą wideo może pojawić się w najbliższej przyszłości.

Wynika to z faktu, że uczenie się za pomocą wideo zwiększa satysfakcję uczniów o 91%, a osiągnięcia uczniów o 82%, co może być powodem, dla którego nauczyciele coraz częściej wykorzystują wideo do takich zadań jak np:

Odwrócona klasa unieważnia tradycyjną naukę, koncentrując się na praktycznych treściach, które są dostarczane online i często poza klasą.

Bitwa między tradycją a techniką

Odwracanie klas to trend, który nabrał rozpędu w ostatnich latach i może być uznany za radykalną zmianę w sposobie w jaki uczniowie chłoną informacje. Stosunkowo nowy model eliminuje również zadania domowe, dając uczniom możliwość wspólnej pracy nad swoimi zadaniami w czasie zajęć.

Chociaż nowe modele uczenia się zakłócają status quo tradycyjnej nauki, czy rosnąca ilość czasu, jaki dzieci spędzają przed ekranami może być szkodliwa?

Badania wykazały, że dzieci chętniej chłoną informacje z książek niż z ekranów.Nastąpił również wyraźny wzrost liczby szkół o niskim poziomie zaawansowania technologicznego lub szkół wolnych od technologii, które uważają, że interakcja międzyludzka jest najważniejsza, jeśli chodzi o utrzymanie zaangażowania i podekscytowania dzieci do nauki.

Tworzenie ludzi pierwszej klasy

Choć może jeszcze nie jesteśmy w erze iTeacherów, korzyści płynące z technologii jako pomocy dydaktycznych są niezaprzeczalne. Jednakże ważniejsze jest, aby te pomoce były używane w połączeniu z psychologią rozwojową i edukacyjną – w rezultacie uczniowie nie są traktowani jako technologia, lecz jako podstawa edukacji.